de mensen van de Camino - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Tina Castania - WaarBenJij.nu de mensen van de Camino - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Tina Castania - WaarBenJij.nu

de mensen van de Camino

Blijf op de hoogte en volg Tina

14 April 2014 | Spanje, Santiago de Compostella

Wat heb ik een hoop mensen ontmoet.
En wat waren ze verschillend.

Toen ik 5 maart starte in St Jean vertelde de mevrouw van het pelgrimsbureau dat er die dag ervoor 16 nationaliteiten hadden ingeschreven. En dat waren maar 25 mensen.

Van alles heb ik gehoord en gezien. En dat is een van de dingen die de Camino zo bijzonder maakt. Want wanneer krijg je nou de kans om vriendschappen op te bouwen met een Koreaanse of een Amerikaanse. We hadden allemaal het zelfde doel en ieder voor zijn eigen redenen. Op de Camino voelde het al gauw als familie en stonden taal en nationaliteit meestal niet of nauwelijks in de weg om mooie of leuke gesprekken te hebben. We hebben samen gelopen, gegeten, geslapen, lol gehad. Hebben elkaars pijn, twijfel, onzekerheden en ongemakken gezien. We hebben samen veel gelachen en af en toe gehuild. Sommige mensen en gesprekken hebben echt het verschil gemaakt op mijn Camino. En ik vond het bijzonder om te horen dat deze andere mensen dat ook zo hebben ervaren. Deze momenten neem ik echt mee in mijn hart.

Een ding is me wel duidelijk geworden. Het maakt echt niet uit hoe iemand eruit ziet of waar ter wereld hij vandaan komt. Van binnen hebben we allemaal dezelfde wensen, dromen en verlangens, frustraties, angsten en teleurstellingen.

Het was een waar feest om al deze verschillende mensen te ontmoeten. Het voelde als een grote verrijking en ik heb er geweldig van genoten!




  • 14 April 2014 - 21:15

    Gerard Klaasse:

    Goede avond Tina,

    Een prachtige gedachte aan het eind van jouw reis. Het mooiste van de camino is het ontmoeten van pelgrims van over de hele wereld. In october 2013 werden Marry en ik ingehaald door een zingende dame.Het was vlak voor Cacabelos en het goot van de regen. Ze zong "I' m singing in the rain" en vond het geweldig. Bij nadere kennismaking bleek ze Chantal te heten en ze kwam uit Zuid Afrika. Prachtig toch, vooral als ze vraagt " te praat Nederlands met hun"
    In 2009 liep ik na het overlijden van mijn vrouw de camino alleen. Vlak na O' Cebreiro ontmoette ik een groepje Noorse pelgrims , zes vrouwen en één man. In de kerk in Triacastela waren ze ook en na de dienst raakten we in gesprek. Na die dag kwamen we elkaar steeds weer tegen en we omhelsden elkaar bij de kathedraal. Het bleek een georginaseerde reis te zijn van twee leiders en zes vouwen.
    We hebben daarna nader contact gezocht en sinds februari 2010 leven Noorse Marry en ik samen. Soms drie maanden in Hamar, soms 3 maanden op Terschelling. En we zijn gelukkig samen.
    We hebben mensen van over de hele wereld ontmoet, de laatste twee keer veel koreanen. Geniet van je reis naar Fisterra. Ik heb dat alleen per bus gedaan.
    Hartelijke groet van
    Noorse Marry en Gerard van Terschelling.
    (Speciaal voor jou de volgende gedachte:
    "de beste manier om de camino goed te volbrengen is te beginnen"

  • 16 April 2014 - 20:04

    Agaath:

    Mooi toch dat jij dit zo heb mogen ervaren, dit neemt niemand je meer af, ik denk wel een verijking voor je zelf.
    Goed hoor dat heb je toch maar mooi ff gedaan.
    (Nou ja ff)
    Liefs agaath

  • 15 September 2014 - 07:59

    Charlotte:

    Wat een beeldend en boeiend verslag, Tina.na je enthousiaste verhalen van afgelopen zaterdag ben ik meteen gaan lezen. Hartstikke goed van je. Tot ziens en liefs, Charlotte

  • 05 Januari 2016 - 23:08

    Dirk:

    Hoi Tina

    Ik begin begin mei aan de camino, heb je nog tips voor me ?

    M.v.g Dirk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tina

Onderweg naar Santiago de Compostella

Actief sinds 28 Feb. 2014
Verslag gelezen: 642
Totaal aantal bezoekers 44635

Voorgaande reizen:

04 Maart 2014 - 19 April 2014

Santiago

Landen bezocht: